Als het leren rekenen niet vanzelf gaat, kan dit meerdere oorzaken hebben. Er kunnen achterstanden zijn die uw kind met extra hulp kan inhalen. Er kan ook sprake zijn van de hardnekkige leerstoornis dyscalculie. Het woord dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn. Het betekent 'moeite hebben met rekenen'. Bij de leerstoornis dyscalculie zijn er meer belemmeringen. Onderzoek vindt alleen plaats bij hardnekkige rekenproblemen en achterstanden, vanaf ca 9 jaar (groep 6) tot en met de volwassen leeftijd.
U kunt in de praktijk terecht voor:
begeleiding die past bij uw kind
een gesprek met u en uw kind
onderzoek naar de reken- en wiskundevorderingen van uw kind/leerling
vaststelling van een rekenachterstand en het achterhalen van de oorzaak hiervan
onderzoek naar dyscalculie
een dyscalculieverklaring (indien van toepassing)
overleg met school over passende begeleiding
advies aan u, uw kind en de school over behandeling
verwijzing naar een deskundige remedial teacher (zo nodig)